• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Meer aandacht bij de thuiswerkplek voor redundantie en alternatieven

Hier komen security en business continuity samen

01-09-2020
homeoffice - thuiswerken - werkplek
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

thuiswerkenDe thuiswerkplek is inmiddels een onmisbare schakel voor elke bedrijf, daarom wordt het tijd de vraag te stellen of al rekening wordt gehouden met redundantie en alternatieven. Dat dit geen overdreven bezorgdheid is, is afgelopen week door een veelvoud van incidenten aangetoond.

Uitval en DDoS

Een week geleden viel ‘s morgens Amerikaanse tijd Zoom uit. In Europa en dus in Nederland raakte dat velen die op dat moment nog met collega’s of klanten van overzee in een sessie zaten. Nog geen 24 uur later was Slack onbereikbaar. Ook nu weer raakte dat, door het tijdstip waarop het probleem optrad, bedrijven en personen die internationaal opereren. Maar Slack wordt ook zo breed ingezet dat gebruikers met afwijkende werktijden in Nederland met de uitval geconfronteerd werden.

Van een iets andere orde, maar daarom niet minder vervelend, waren de problemen waarmee Nederlandse breedbandproviders sinds donderdag mee te maken kregen. Vooralsnog wijst alles op zware DDoS aanvallen. Gebruikers kregen timeout fouten en konden amper van internetdiensten gebruik maken. Ook hosters zijn zo onder vuur genomen. Daardoor waren niet alleen websites maar ook applicaties slecht bereikbaar.

Het overzicht van onbereikbare diensten, waar Nederlandse werknemers de laatste week mee geconfronteerd werden, is overigens een stuk langer. Het is lastig een compleet overzicht te krijgen.

Robuuste thuiswerkplek

Wel mogelijk, en wat ondertussen zou moeten gebeuren, is de vraag stellen of de thuiswerkplek wel robuust genoeg is. Voor het Corona virus is die vraag zeer waarschijnlijk nooit gesteld. Het was ook niet nodig. De primaire werkplek voor de meeste werknemers was immers het kantoor. Voor die IT omgeving was en is beheer geregeld. Dan is er ook aandacht voor de robuustheid, in de regel van meerdere opvolgende schakels in de IT keten. Waar mogelijk is er dubbele connectiviteit en de telefooncentrale is voorzien van een noodstroominstallatie. Met dit soort en andere maatregelen kan een kantoor redelijk goed bereikbaar blijven. En omdat de meeste werknemers een smartphone tot hun beschikking hebben is de die bereikbaarheid toereikend voor de meeste gevallen.

Maar een deel van die infrastructurele maatregelen zijn voor home offices niet mogelijk. Een knik in de kabel of een consumenten breedbandprovider die onder vuur ligt levert dan direct een probleem op. Niet iedereen is immers zo digivaardig dan over te stappen op tethering. Sommigen kunnen dat niet door te krappe bundels.

Wat dat betreft is de thuiswerkplek niet robuust en kent amper redundantie. Dat geldt eveneens voor met name de gebruikte communicatie applicaties. Ook hier geldt namelijk dat switchen voor digivaardigen een peuleschil is, maar niet iedereen is dat.

Wie is aan zet – wie adviseert?

Op verschillende platformen is bovenstaande al beschreven en daarbij de vraag gesteld wie hier voor verbetering moet zorgen. Dat er tot nog toe geen aandacht was voor redundantie of het in kaart brengen van alternatieven voor business communcatie applicaties op thuiswerkplek niveau is begrijpelijk. Nu ziet men wel de noodzaak tot handelen, want hier komen security en business continuity samen. De werkgevers zijn hier aan zet, maar dat kunnen ze alleen als ze bekend zijn met de situatie en de risico’s. Zij zijn geholpen als de interne of externe IT beheerder het punt ter sprake brengt en daarbij ook mogelijke alternatieven voorstelt.

Tags: ICT en TelecommunicatieIT-security

GerelateerdeBerichten

xkcd.com-2347

Een boeiende draad op Mastodon over libssh2 en de CRA

2025/07/31
Laurens Jacobs en Peter Bin - SecurityHive

Peter Bin en Laurens Jacobs van SecurityHive over nieuw partnerprogramma

2025/05/07
Volgend bericht

A Star Is Born

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon